medzinárodná trasa vedúca popri rieke Dunaj

 

Patrí medzi najobľúbenejšie cyklotrasy v strednej Európe a zároveň je najfrekventovanejšia cyklistická trasa v Európe.

Cykloturisti na nej môžu spoznávať prírodné krásy troch štátov - Slovenska, Maďarska a Rakúska. Vedie popri rieke Dunaj cez Rakúsko na Slovensko a pokračuje do Maďarska. Na trase sa nachádzajú i hlavné mestá týchto krajín –                     Viedeň, Bratislava, Budapešť.

Na rakúskom území je cyklotrasa najdlhšia. Vedie od nemeckých až po slovenské hranice. Ja som ju prešiel len od Viedne. Vo Viedni sú vybudované cyklotrasy po celom meste i okolí, takže sa dá spoznávať aj zo sedla biku.          My sme navštívili známy zábavný park Práter, odtiaľ sme prešli cez dunajský most na druhú stranu mesta. Trasa vedie pozdĺž vedľajšieho toku rieky popri mestských plážach, až sa dostaneme do rozsiahleho prímestského parku, ktorý je patrične využívaný aj cyklistami z mesta. Odtiaľ sme vyšli na dunajskú hrádzu, ktorá už patrí medzinárodnej cyklotrase. Tu sme šlapali stále vedľa rieky v peknom prírodnom prostredí popri lužných lesoch a dunajských ramenách. Po asi 40 km sme dorazili do Hainburgu. Je to zaujímavé historické mestečko so zachovaným systémom mestských hradieb a brán so zrekonštruovaným hradom. Po 10 km sme stáli na hraniciach.

 

 

   Viedeň

   Hainburg

 Čunovo

 

Na Slovensko dunajská cyklotrasa prechádza hraničným prechodom Berg – Bratislava. Ďalej vedie po hrádzi Dunaja cez Petržalku. Za mestom sme na hrádzi stretávali hlavne korčuliarov, povrch hrádze je až po Gabčíkovo asfaltový. Dunaj sa tu riadne rozširuje vďaka Hrušovskej zdrži – súčasti vodného diela Gabčíkovo. Z Bratislavy po pravej strane rieky prechádza trasa mestskou časťou Čunovo. Tu sme sa zastavili v areáli vodných športov. Je to najlepší európsky umelý vodný kanál, v ktorom trénujú olympijskí víťazi, ako aj celý TOP tím vodných slalomárov. Je určený pre raft, vodnú zábavu, vodáctvo, adrenalín i relax.

Za Čunovom sme sa po hrádzi dostali medzi pôvodné koryto rieky a nové koryto vodného diela. Príroda je tu zaujímavá, sú tu ešte pôvodné dunajské ramená, lužné lesy. Prešli sme cez dedinky Vojka, Bodíky a dostali sme sa k hydroelektrárni Gabčíkovo. Je to monumentálna stavba, najväčšie vodné dielo na Slovensku, úžasné je sledovať hlavne vypúšťanie-napúšťanie plavebných komôr. Prešli sme na druhú stranu rieky, po pár kilometroch sa obe korytá rieky spájajú. Za Medveďovom sa oplatí zastaviť sa pri Číčovskom mŕtvom ramene. Je jedným z najzachovanejších a z prírodovedného hľadiska najcennejších miest na Žitnom ostrove. Táto národná prírodná rezervácia sa nachádza medzi riekou a obcou Číčov. Mŕtve rameno bolo kedysi bočným ramenom Dunaja. Časť vodného komplexu jazera Lion vznikla v roku 1899 pri povodni, počas ktorej sa pretrhla dunajská protipovodňová hrádza. Jazero je hlboké 3 až 7,5 m, jeho brehy sú členité, s mnohými malebnými polostrovmi a zátokami. V blízkosti sú viaceré menšie jazerá. Typické vŕbovo-topoľové lužné lesy a brehové porasty tŕstia pozdĺž ramena vytvárajú ideálne prostredie pre viac ako 100 druhov. Hladinu jazera skrášľujú kvety lekna bieleho a leknice žltej. Neďaleko od tejto rezervácie sa nachádza ďalšia – Veľkolélsky ostrov. Celá lokalita Veľkolélskeho ostrova je chráneným územím a územím európskeho významu vedeným v sústave Natura 2000, vďaka svojej odľahlosti a zachovaným prírodným hodnotám.

 

 

 

Ďalšie mesto na dunajskej cyklotrase je Komárno - najjužnejšie a zároveň najnižšie položené mesto na Slovensku. Nachádza sa na sútoku Dunaja a Váhu. Je to zaujímavé mesto, kde sa rozhodne oplatí zastaviť sa na dlhší čas a aspoň sčasti ho spoznať.

Patrí medzi naše najstaršie mestá, je tu zachovaných veľa historických pamiatok. V polovici 19. storočia sa stal komárňanský pevnostný systém najväčšou a najsilnejšou obrannou stavbou rakúsko-uhorskej monarchie. Táto pevnosť nebola nikdy dobytá. Dôstojnícky pavilón je najrozľahlejší objekt mesta Komárna pripomínajúci anglickú gotiku. Mimoriadnou turistickou atrakciou Komárna je Nádvorie Európy, ktoré vyrástlo v historickom centre mesta v r. 1999-2000. Na nádvorí stoja domy predstavujúce typickú architektúru 45 európskych krajín a regiónov. Za mestom za sútokom Dunaja a Váhu sa rozprestierajú pieskové pláže, kde sa dá výborne vykúpať v sviežej a už aj čistej Dunajskej vode.

Ďalej po hrádzi sa dostaneme k zvyškom rímskeho kastela - opevneného vojenského tábora a rímskej osady Celemantia. Rimania tu postupne vybudovali rozsiahly obranný pevnostný systém, ktorého súčasťou bol aj vojenský tábor, v roku 1991 vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku.

 

17 km od Komárna sa nachádza rekreačný areál Patince s bazénmi s termálnou vodou, jazerom, ubytovaním. Nový wellness areál je otvorený celoročne. Patince patria medzi najväčšie kúpaliská na Slovensku. Ďalej pri obci Virt stojí stará technická pozoruhodnosť - zachovalá prečerpávacia stanica, ktorá kedysi vháňala dunajskú vodu do zavlažovacích kanálov. Krajina sa tu začína meniť, sú tu pekné výhľady na kopcovitý kraj na druhej strane rieky i na dunajské ostrovy. Hrádza tu končí, cyklotrasa pokračuje po ceste. Vidno tu rekreačné chaty okolo Radvane nad Dunajom až po Moču. Pred dedinou treba zísť z cesty k štýlovej čárde, občerstviť sa a pokračovať po starej ceste popri rieke. Je miestami i neprejazdná, zaplavená, alebo zasypaná riečnym pieskom. Prechádza cez Kravany nad Dunajom a po pár kilometroch sa napája na hlavnú cestu. Po nej sa po 10 km dostaneme do Štúrova.

Štúrovo je naše posledné hraničné mesto ležiace na Dunaji. Je známe hlavne svojím perfektným termálnym kúpaliskom Vadaš, najlepším na Slovensku. Oplatí sa tu zastaviť sa a využiť služby areálu – bazény s termálnou vodou, plaváreň, bufety, reštaurácie i kemping. Centrum mesta je obnovené, na promenáde vládne kúpeľná atmosféra s množstvom kaviarní, pizzérií, cukrární. Od rieky je nádherný výhľad na Ostrihomskú baziliku i okolité kopce. Za mestom nad Dunajom vyrastajú Kováčovské kopce, naše najjužnejšie pohorie. Pod nimi sa do Dunaja vlieva rieka Hron. V Štúrove sa dunajská cyklomagistrála na území Slovenska končí a pokračuje v Maďarsku.

  Nádvorie Európy v Komárne

 Celemantia

 Dunaj za Patincami

 

Na druhú stranu Dunaja prejdeme cez obnovený most Márie Valérie a sme v maďarskom Ostrihome.

Ostrihom je predovšetkým historické mesto so slávnymi dejinami. V minulosti tu slovanské hradisko strážilo dôležitý prechod cez Dunaj, neskôr sa stalo jedným z hlavných sídel uhorských panovníkov. Mesto bolo sídlom arcibiskupstva, majestátna bazilika s hradným opevnením je dominantou širokého okolia. V Maďarsku už cyklotrasa nevedie po hrádzi, ale po cestných komunikáciách. 25 km od Ostrihomu sa v dunajskom oblúku nachádza Višegrád. Nad mestečkom sa týči starobylý hrad, ktorý si pamätá ešte veľkomoravské časy. Je obnovený, sprístupnený a rozhodne zaujímavý so svojou muzeálnou expozíciou. Sú odtiaľto nádherné výhľady na Dunaj i na okolitú kopcovitú krajinu. Z Višegrádu sme sa dostali k zaujímavému mestečku Szentendre, ležiaceho pri južnej bráne ohybu Dunaja. Je bohaté na pamätihodnosti, privítajú vás tu malé námestia, krivolaké úzke uličky a pravoslávne srbské kostoly, ktoré vytvárajú svojskú atmosféru.

Odtiaľ sme sa dostali k tretiemu hlavnému mestu na dunajskej cyklotrase. Budapešť je jedno z najkrásnejšie položených miest sveta. Široký prúd rieky delí dvojmiliónovú metropolu na hornatú časť Buda a rovinatú Pest. Táto panoráma Dunaja bola organizáciou UNESCO vyhlásená za svetové kultúrne dedičstvo. Je tu tiež čo obdivovať, ale chce to hlavne čas – budovu Parlamentu, Budínsky hrad, Rybársku baštu, námestia. Dobre sa oddychuje na Alžbetinom ostrove plnom parkov a záhrad. Celé mesto má svojskú atmosféru. Tu sme túru Dunajskou cyklomagistrálou ukončili.

 

 Panoráma za Radvaňou

 Bazilika v Ostrihome

 Most do Maďarska

 

Ak porovnávam možnosti cyklistiky v týchto hlavných mestách, jednoznačne najlepšie podmienky majú vo Viedni vďaka rozsiahlym cyklotrasám, po ktorých sa dá spoznať mesto i okolie. Cyklomagistrála je zaujímavá vo všetkých troch krajinách, má svoju nenapodobiteľnú atmosféru. V Rakúsku a na Slovensku je výborné to, že trasa prechádza prevažne po hrádzi, ktorá je určená hlavne cyklistom. Nie je nič lepšie, ako dlhé kilometre bez premávky. V Maďarsku je zas zaujímavé kopcovité okolie Dunaja, hlavne pri Višegráde. 

Cyklomagistrála je vhodná pre všetky druhy bicyklov, nie je náročná, prechádza len rovinou. Celá trasa od Viedne po Budapešť má necelých 300 km. Pre svoju jedinečnosť ju odporúčam každému.